نقش و تاثیر گذاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیداری اسلامی

همزمان با شکل‌گیری بیداری اسلامی در سال‌های اخیر به ویژه در شمال آفريقا و جنوب غرب آسيا، كتب و نوشتار‌های مختلفی تدوين گرديده است. كتب‌هايی كه گهگاه انسان را با محتوای عظیمی از وقایع اتفاق افتاده مواجه می‌گرداند. اما در اين نوشتار بر آن هستيم تا نقش و تاثیر گذاری رهبر معظم در بیداری اسلامی را به طور خلاصه بیان نماییم. تاثيراتی كه به گفته رئيس جمهور اسبق آمريكا، صداي شنيده شده از آن همان صدای انقلاب اسلامی ايران در سال 1997 است. انقلابی كه به زعم همه محققين نه تنها در سال‌های اوليه سال 1441 زمان پيدايش آن نبود بلكه بايد در سن جوانی امام(ره) جستجو كرد. در سنی كه ايشان چهل حديث را نوشت و در شرح احاديث دهم به آن اشاره نمودند.

انقلاب اسلامي ايران به عنوان تنها انقلاب معاصر كه بر پايه اجرای فرامين اسلامی، مبارزه با استكبار و صهيوينست جهانی شكل گرفت که تاثيرات فراوانی در بازی‌های منطقه‌ای داشت . بازی‌هایی كه با حضور بازيگران فرامنطقه‌ای در چند سال اخير به شكل دِگری ظاهر گرديد.

حضور آمريكا، ناتو و… در افغانستان و عراق، همكاری رژيم‌های ديكتاتور منطقه همچون رژيم آل سعودو آل خليفه  و همچنين رژيم نامشروع صهيونيستی يكی از مشكلات جمهوری اسلامی ايران به عنوان يك كشور مستقل در انتقال پيام خود بود. اين كشورها با راه‌اندازی طرح مهاری عليه جمهوری اسلامی ايران و بالتبع صدای خروش مردم مسلمان منطقه، قصد آن را داشتند تا از نفوذ ج.ا. ايران بكاهند. كاری كه در حوادث پيش آمده در مصر، سوريه، ليبی، تونس، بحرين و… مشاهده ميتوان کرد. اما نكته‌ای كه قابل توجه است مديريت انقلاب اسلامی ايران توسط خلف صالح امام خمينی(ره) است. خلفی كه درس آزادگی، مبارزه با استكبار، توكل و صبر را از استادی ياد گرفت كه هميشه نگاهش به دستان الهی خداوند بود تا استكبار شرق و غرب.

شكل گيری نظام اسلامی ايران نه تنها با شعار شرق و غرب همراه بود بلكه معنای استقلال را به ديگران به درستی فهماند. بر همين اساس رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای در سخنرانی كه دارند اين شعار را به عنوان يك اصل دانسته و معنای آن را مخالفت با هردو بلوك دانسته است وبیان می‌دارند : «آن روزی که شرق و غرب هنوز با هم آشتی نکرده بودند و در دنیا شرق و غربی وجود داشت، شعار انقلاب ما «نه شرقی و نه غربی» بود؛ یعنی نفی هر دو و مخالفت با هر دو. این، معنایش بی‌طرفی نیست. ما هرگز به نفع چپ، با راست دشمنی پیدا نمی‌کردیم؛ به نفع راست هم با چپ دشمنی پیدا نمی‌کردیم. »( پايگاه اطلاع رساني رهبر معظم انقلاب، 4/11/69)

رسيدن صدای ملت انقلابی ايران به ديگر ملت‌ها با روش‌های مختلفی صورت پذيرفت كه همه آن‌ها با مديريت و رهبری فردی صورت پذيرفت كه شناخت كافی به منطقه و مختصات آن داشته است.

پيامي كه گويا ملت مسلمان و خواب رفته از سوي استعمار را دوباره جان داد و بيدار كرد .و نام این بیداری را باید به حق بیداری اسلامی دانست.

رهبر عظیم الشآن انقلاب اسلامی ایران علمدار حرکتی در جهان شد که آن حرکت، حرکت ضد استعماری و ضد استکباری بود. حرکتی که اساس اسلام بود و هست همانطور که قرآن کریم می‌فرماید : « لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ » ( بقره :279). این حرکت هرچند در درون توسط عده ای باور پذیر نبود و آن را مورد قبول قرار نمی دادند و در برابر آن ساده لوحانه مقابله می‌نمودند. اما با ظهور آن در کشور های منطقه به ویژه در شمال آفریقا و شعارهای آنان می توان فهمید قدرت و حرکت اسلام است که نمایان شده است. قدرتی که در شعارها، تکبیر، نماز و راه پیمایی ها کاملا ملموس و قابل فهم بود . این بیداری همانطور که بیان گردید توسط عده ای که منافعشان در خطر بود دچار طرح مهاری گردید. طرح مهاری که در روزهای چنان فشاری بر ملت‌ها آود که بسیار آنان را خسته نمود . فشارهایی همچون نابودی کامل زیرساخت های لیبی، سرنگونی حکومت مردمی مصر و کودتای نظامی، مشغول کردم ملت مسلمان منطقه به خواسته های عده ای زیاده طلب در سوریه و را انداختن جنگ داخلی علیه مردم و حکومت مشروع آن، بمبگذاری و مقابله با امنیت کشورهایی همچون لبنان و عراق و… بخشی از اقدامات آنان بوده است.

اما این فشار ها هرچند سبب گردید در مواقعی نفس بیداری مردم به شمارش در آید ولی با مشاده صحنه  میتوان دید که خیال خاموش شدن بیداری اسلامی توهمی بیش نیست . چیزی که در این انقلاب ها مشخصا مورد توجه است گسترش انقلاب اسلامی است . انقلابی که در حال حاضر با مدیریت رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای اداره می‌شود.

نقش و اثر گذاری مثبت ایشان را می‌توان در سخنرانی‌های چند سال اخیر که غریب به 90 سخنرانی از سال 1390 با موضع و واژه بیداری اسلامی بوده است تا به پایان اسفند 92، مشاهده نمود. معروفترین این سخنرانی‌ها، خطبه‌های نماز جمعه تهران  ایشان می‌باشد که رو به ملت مصر، لیبی و تونس به زبان عربی قرائت نمودند. خطبه ای که آتش دل های مردم مصر را شعله ور نمود و پیروزی این ملت را به نمایش گذاشت. اما شخصیت رهبر معظم انقلاب به اینجا ختم نمی‌شود. شخصیتی که در سیاست خارجه، نقش برجسته‌ای داشته است، خاطرات افرادی چون خاویر پرزدکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بخشی از این سیاست را نشان میدهند .

منتشر شده در :

باشگاه خبرنگاران جوان

گروه مطالعات راهبردی سراج بلیغ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>