عربستان نگرش ایران هراسی خود را اصلاح کند

رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام با اشاره به شرایط ناگوار امروز منطقه از جمله فلسطین، سوریه، یمن ، افغانستان، پاکستان و عراق، رفع این مشکلات و تامین امنیت منطقه را در گرو وحدت جهان اسلام دانسته و می گوید: جمهوری اسلامی ایران بارها بر ضرورت وحدت و دوستی با عربستان تاکید داشته است و ضروری است این کشور نیز گام هایی در این زمینه بردارد.

دکتر حسن روحانی صبح روز گذشته در مراسم افتتاحیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جهان اسلام ، «بیگانه اتکایی» را از بزرگترین اشتباهات تاریخ عنوان کرد و با اشاره به خرید اسلحه توسط عربستان برای تضمین امنیت این کشور از سوی آمریکا گفت: ما حاضریم با تمام توان از منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرتان دفاع کنیم و به آنها اهانت هم نمی کنیم. امیر مسروری، رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام و کارشناس مسائل راهبردی غرب آسیا، «ایران هراسی» را سیاست آمریکا در چهل سال گذشته عنوان کرد و با اشاره به ریشه این اقدامات به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: آمریکا بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، دچار بحران ژئوپولتیک در غرب آسیا شد و بر این اساس چند کشور را به عنوان پایگاه سیاسی و امنیتی انتخاب کرد که عربستان یکی از این کشورهاست.

وی ترویج «ایران هراسی» را عاملی برای سوء استفاده آمریکا و بهره برداری مالی این کشور عنوان کرد و افزود: واشنگتن با این اقدامات به دنبال آن است تا القا کند که بدون کمک آنها حفظ قدرت کشورهایی همچون عربستان غیر ممکن است و این مساله با روی کارآمدن دولتمردانی که تجربه سیاسی ندارند تشدید شده است.

مدیرعامل اندیشکده مطالعات جهان اسلام صحبت های رئیس جمهوری و آمادگی ایران برای تامین منافع مردم عربستان در برابر تروریسم و ابرقدرتان را در راستای حفظ وحدت دنیای اسلام عنوان کرد و گفت: این اظهارات البته نه از باب اینکه اقدامات عربستان در یمن تایید شده است بلکه از باب حفظ وحدت برای تامین امنیت منطقه توسط بازیگران منطقه ای است. به گفته وی تامین امنیت منطقه با بازیگران فرامنطقه ای مشکلاتی را به همراه دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه تامین امنیت منطقه یک ضرورت است و این مساله در سایه حفظ وحدت کشورهای اسلامی و منطقه صورت می گیرد تصریح کرد: مقامات ایرانی در چند سال گذشته به کرات به موضوع وحدت کشورهای اسلامی از جمله با کشور عربستان تاکید داشته اند و البته تحقق این مساله در گرو اصلاح نگرش عربستان نسبت به ایران است. در ۱۱ سال گذشته این کشور به دلیل این نوع نگرش هزینه های زیادی را متحمل شد که به کسری بیش از ۳۰ میلیارد دلاری آن منجر شد؛ در حالی که می توانست هزینه ها صرف آبادانی این کشور شود. وی شرط لازم برای تحقق وحدت اسلامی و خارج شدن آن از شعار را اراده جدی کشورهای مسلمان عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها به عربستان این پیام را انتقال داده که ایران به دنبال درگیری نیست اما در مرحله بعد ضروری است تا عربستان نیز گام هایی برای حفظ وحدت مسلمانان بردارد. به گفته او صحبت کردن با کسی که معتقد است «سفید»، «سیاه» است کار مشکلی است.

وی با اشاره با بیان اینکه حمایت ایران از کشور یمن تسلیحاتی نبوده و سیاسی بوده و دخالت در امور هیچ کشوری نکردیم گفت: با توجه به شرایط فعلی منطقه، وحدت مسلمانان یک ضرورت است و ایران می تواند از تجربیات خود در خصوص مدیریت مکان های زیارتی به عربستان برای مدیریت حج کمک رسانی کند.

مسروری در بخش پایانی اظهارات خود تحقق وحدت مسلمانان را نیازمند رفع تعارضات و یا تغییر دولتمردان عنوان کرد و گفت: همان گونه که شاهد بوده ایم روابط ما با عربستان در دوره هایی به دلایل نوع نگرش حکام وقت در شرایط خوبی بوده است.

منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دولت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>