از بی کفایتی تا بی لیاقتی آل سعود

یک ـ از بی کفایتی آل سعود در اداره حج می توان به حوادث مختلف سه دهه ی اخیر به طور مکرر اشاره کرد. از خدمات بد و برخوردهای بد با زوار و حاجیان گرفته تا مدیریت ناکارآمد که در حوادثی همچون حادثه رمی جمرات، آتش سوزی چادرهای منا، وقایع تاسف بار و جنایتکارانه کشتار حجاج مراسم برائت از مشرکین گرفته تا سقوط بالابر در خانه خدا و کشته شدن ملت مسلمان در منا به دلیل سوء مدیریت و در حالی که این نگار تدوین می شود خبرها حاکی است آتش سوز گسترده ای در چادر حاجیان مصری به وجود آمده است.

گویا سعودی ها نمی خواهند باور کنند در اجتماع عظیم حج، آنها فاقد هر نوع کارایی مدیریتی و دقیق تر از آن بی لیاقتی خدمت به حجاج هستند. در واقع سعودی ها فقط می توانند شعار دهند که «خادمین حرمین شریفین» هستیم! اما کدام حرم، الله اعلم!

دو ـ در حالی که ملت مسلمان به موضوع حج و حوادث آن توجه دارند و سعودی ها به جای معذرت خواهی، حجاج کشور های مختلف را عامل این حادثه می دانند، کسی توجه ندارد اگر با فرض محال در قصور دولت سعودی نگاهی اغماضی داشته باشیم، حادثه یمن و حمله تجاوز گرانه به این سرزمین و ملت بی دفاع یمن را چگونه توجیه کنیم.

همین رفتار و تجاوز به یمن و حمایت از گروه های تروریستی سوری علیه ملت سوریه، دفاع از جبهه النصره و حتی داعش در شامات و همکاری با رژیم اشغالگر قدس و عدم موضع گیری در برابر تجاوز به مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله گاه مسلمین، نشان می دهد سعودی ها در بی لیاقتی خود ید طولانی دارد و هر کاری کنند این بی لیاقتی و ابزار دست شدنشان از بین نمی رود.

سه ـ از سویی شاهد هستیم گروه هایی که با اسلام ناب مشکل دارند رخ دادن این حادثه را به فلسفه حج گره زده اند و در شبکه های اجتماعی شروع به شایعه پراکنی و درگیر ساختن احساسات مردم به موضوع دو قطبی شیعه ـ سنی و عربی ـ ایرانی نمودند. افرادی که بدون اطلاع موضوعاتی را می پردازند و پخش می کنند نمی دانند دولت سعودی هیچ ارتباطی به ملت عرب یا وهابیت هیچ ارتباطی به مذهب اهل سنت ندارد.

 حتی اسامی کشته شدگان ایرانی حادثه منا نشان می دهد از برادران اهل سنت نیز در این حادثه حضور داشتند و از آمار بالای این حادثه می توان فهمید ۹۰ درصد کشته شدگان غیر ایرانی هستند.   با نگاه به این آمار و ارقام می توان دریافت افرادی که می خواهند از این موضوع سو استفاده کنند با کسانی که این فاجعه را آفریدند در هدف هیچ تفاوتی را ندارند و هر دو به یک هدف یعنی از بین رفتن قدرت و صلابت مسلمین در یک فریضه ی سیاسی ـ عبادی هستند.

چهار ـ دولت محترم بایستی ستاد موثر و ویژه ای با تجربه های قدیمی که در برابر دولت سعودی داشت تشکیل دهد و از ظرفیت دیپلماسی خود در محکومیت این حادثه استفاده کند. دولت سعودی باید در برابر ملت ایران و همه ملت های مسلمان پاسخگو باشد و این الزام قانونی و بستر لازم برای امر را باید دولت محترم مطالبه کند.

خون و جان و آبروی مسلمین مهم تر از کاهش ظرفیت ارتباط بین المللی در برخورد با بعضی از کشور هاست و هر دولتی باید در چنین شرایطی نسبت به حادثه با قدرت و صلابت نشان دهد می تواند امنیت جامعه را تضمین کند. مردم نیز ناظر اعمال دولت مردان و فعالان مسئله در این زمینه خواهند بود و حافظه آنان در آینده این رفتار را فراموش نخواهد کرد. بهترین مطالبه در خواست از کشورهای اسلامی برای شورایی نظارتی بر فرآیند خدمت رسانی به حجاج و فراملی شدن نظارت بر عملکرد دولت سعودی در مسئله حج است.

در واقع دولت محترم یازدهم بایستی این موضوع را به یک مکانیسم قوی تبدیل کند تا کشور های اسلامی از مسئله حج به عنوان یک موضوع همه امت اسلامی استفاده کند و هرگاه دولت سعودی خواست و اراده کرد کشوری مثل یمن منع نشود و تقسیم سهمیه، مشکلات و خدمت رسانی در چنین کمیته و شورایی تصویب شود که اعضای آن به صورت انتخاب از سازمان کنفرانس اسلامی مشخص شود و صاحب رای و نظر باشند.

در چنین صورتی شاید به ظاهر اجرای فرآید خدمت رسانی به حاجیان در کشور عربستان باقی بماند اما این شورا و یا کمیته است که سیاست گذاری و مدیریت این فرآیند در سطح کلان به عهده دارد و حج عین کشور عربستان در قواله ی سعودی ها نیست.

پنج ـ از فرصت به وجود آمده باید استفاده شود که دولت سعودی خود را پاسخگوی افکار عمومی جهان اسلام بداند. دولتی که در لوای به ظاهر خدمت به حاجیان و خودنامگذاری خادم! حرمین شریفین دست به چنین بی کفایتی هایی زد باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی یقینا به پایگاه اجتماعی ایجاد شده با دلارهای نفتی این دولت ضربه خواهد زد.

سعودی ها باید پاسخگو باشند در چه شرایطی خود را مسلمان می دانند اما اهتمام جدی به جان و مال مسلمین ندارند و از یمن تا فلسطین دستشان به خون مسلمین آغشته است. این فضا، فضای مناسبی است تا سعودی ها برای اولین بار غرور و تعصب وهابیتی خود را بشکنند و در برابر خواسته ملت های مسلمان سر پایین بیاورند. امید و انتظار است از فضای موجود همه ملت های مسلمان استفاده کنند و از کنار این موضوع ساده عبور نکنند.

منتشر شده در :

خبرگزاری مهر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>