سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، “حیات طیبه”

سخنان رهبری معظم انقلاب در دیدار بافرماندهان و مسئولان سپاه گواه این مدعا بود که ایشان پس از گذشت سه دهه از شکل گیری سپاه، تبینی دوباره از کارکردها و اهداف و تعریف سپاه داشته است. ایشان کلمه ی « سپاه پاسداران انقلاب اسلامی » را به صورت اجمالی و اما دقیق و بر اساس رئوس مطروحه تشریح نمود و بسیاری از شبهات پیرامونی این نهاد مولود انقلاب را پاسخ داد. برهمین اساس با توجه به رویکردهای بیانات رهبری معظم انقلاب می توان بیاد داشت :

1.حفظ انقلاب اسلامی و صیانت از آن واجب و به تعبیر امام راحل از اوجب واجبات است و در تزاحم باچیزی قرار نمیگیرد. به عبارت بهتر انقلاب اسلامی مهمترین واجبی است که بایستی از ولی تا پایین ترین فرد جامعه آن را حفظ و صیانت کنند. وظیفه و اساس شکل گیری سپاه انسجام بخشی به این حفاظت و قدرت داخلی برای نهاد انقلاب اسلامی است. به واقع آنچه سپاه انجام می دهد آن چیزی است که به عنوان اوجب واجبات اما مسنجم و تشکیلاتی انجام می شود که در آن سلسله مراتب و اجتهاد افراد ذیل اجتهاد کلان قرار میگیرد و افراد و مواضع اشخاص در آن به فرآیند کلی این انسجام خللی وارد نمی سازد. سپاه وظیفه ی چنین حفاظتی دارد. تخریب سپاه و از بین بردن اهداف سپاه و یا مقابله آن در راستای تضعیف این انسجام نوعی تضعیف بالاترین واجبی است که در عصر حاضر می توان دریافت. هرچند هستند افرادی که با نگاه متحجرانه و یا سکولارمآبانه انقلاب اسلامی را اوجب واجبات ندانند و منفعت شخصی حزبی را مقدم بر منفعت انقلاب اسلامی دانسته و بعد از آن مخالفت نهاد حافظ انقلاب با مواضعشان را نوعی قدرت طلبی تلقی کنند. در صورتی که اصل سپاه حرکت و پویایی انقلاب را تضمین می کند نه منفعت حزب یا گروه خاص. بر همین اساس سپاه از دخالت در امور احزاب و سیاست زدگان نهی شدند و نباید در دام چنین افرادی قرار بگیرند که بحمدالله با خرد جمعی و حرکت رو به رشد این نهاد، از این نمونه مسائل دیده نشده است.

2.ظرفیت عظیم نیروهای مومن به انقلاب وظیفه ی خود را پاسداری از اساس انقلاب و دفاع از آرمانی های آن یعنی استمرار حیات شجره ی طیبه انقلاب اسلامی میپندارند. در چنین شرایطی شور و شوق ورود و پوشیدن لباس پاسداری شیرینی بیش از حدی خواهد داشت که با دقت به تهدیدات مختلف کشور و مقابله آن و حفاظت انقلاب از این تهدید ها، ظرفیت عظیمی از نیروی انسانی در داخل سپاه تجمیع و ذخیره می شود که یکی از بهترین کارکرد های سپاه، صدور این نیروی انسانی به خارج از نهاد عظیم سپاه است. بررسی حوادث پس از جنگ نشان میدهد با پایان یافتن دفاع مقدس، ظرفیت عظیم تجمیع شده در سپاه به ناگاه آزاد شد و بخش های مختلفی از کشور توانستند روحیه جهادی و انقلابی خود را از نیروهای آزای شده ی سپاه دریافت کنند. به تعبیر بهتر سپاه، لوکوموتیو انقلاب در عرصه های مختلف با استفاده از نیروی متخصص متعهد است.

3. یکی از تهدیدات بسیاری مهم انقلاب اسلامی نمایش ناکارآمدی انقلاب در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی و توانمندی های روز بشری است. دشمنان انقلاب با نمایش ضعف های موجود اینطور القا می کنند نظام قادر نیست برنامه ی علمی مشخصی برای اداره زندگی جامعه تدوین کند. در صورتی که سپاه نمونه ی مشخصی از متدهای مختلف کارآمدی انقلاب اسلامی است. با نگاه به دستاوردهای سپاه اعم از صنایع دفاعی همچون موشکی، دریایی، هوایی، پهباد، زمینی، زرهی و انواع سلاح های تخصصی گرفته تا صنایع اقتصادی و دستاوردهای عظیم سد سازی و تا رفتارهای فرهنگی و عمق بخشی داخلی نشان می دهد سپاه الگوی مناسبی برای بخش های مختلف کشور است. در همین راستا مسئولان و قوای مقننه و مجریه و نهادهای تصمیم گیر کشور با استفاده از بازشناسی روشهای سپاه،می توانند الگوهای مختلفی را احصا کنند که این الگوها در نهادهای دیگر به ثمر نشسته و این توطئه ی دشمن خنثی شود و اعلام داشته باشند « نظام اسلامی قادر به ارائه متد اجرایی حاکمیت بر مردم هست. »

4. همانطور که می دانیم در چند سال اخیر عده ای فرصت طلب به بهانه های مختلف قصد تخریب نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته است. باید دانست سپاه یک مجموعه متحرک و زنده است و گاهی این مجموعه دارای عناصری می شود که قصد آفت زدن به اساس مجموعه را دارد ولی به دلیل هوشیاری و مانیتورینگ مستمر این آسیب زدن در مراحل مختلف کشف و خنثی می شود. از سویی مدعیان تخریب سپاه الگویی برای حفاظت از انقلاب ندارند و به واقع آنان قصدی برای نگه داشت انقلاب در مسیر اصلی خود ندارند تا در ظاهر هم شد دلسو کشور و آرمان های اوب اشد. در واقع افرادی که آگاهانه و یا ناآگاه سپاه را تخریب میکنند نمی دانند در چه عاقبتی در نبود سپاه کشور را تهدیدد میکند . عاقبتی که دامن کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا را گرفته است. امنیت عینی و ذهنی دو مولفه ی امنیت است که سپاه مدافع آن در تمام مراتب بوده و توانسته با قدرت آن را حفظ کند.

5.مسئله فرهنگ از دیگر موضوعاتی است که سپاه به عنوان یک نهاد منسجم حافظ انقلاب بایستی در آن نقش بازی کند. نظام انقلاب اسلامی یک نظام اندیشه ای و فکری بوده و این نظام نه با قدرت خارجی یا اقدامات خرابکارانه بلکه با رشادت مردان و زنان مستضعف و تولد اندیشه ی اسلام ناب شکل گرفته است. در چنین شرایطی تنها دستگاه منسجم انقلاب بایستی در سطح انقلاب اسلامی قادر به حفظ ارزشها و اساس فکر و گفتمان این نهاد باشد و در شرایطی که دشمنان انقلاب قصد نفوذ فرهنگی و عقیدتی دارند، علاوه بر دفع تهدیدات، موضوع تهاجمی به تفکر معارض را در دستور کار خود قرار دهند و آن را مورد هجمه ی اندیشه ورزی انقلاب اسلامی قرار دهند. به واقع سپاه می تواند پاسخ گوی شبهاتی باشد که تفکر انقلاب اسلامی را دفع می نماید. ظرفیت عظیم همگرایی روحانیت و پاسداری موضوعی است که می تواند به این هدف کمک کند.

برهمین اساس باید گفت سپاه یک حیات طیبه است. آرمان نظم و انضباط و آرایش به صورت دینی است. نهادی است که در آن مجموعه ی انقلاب به عنوان اوجب واجبات مورد صیانت قرار می گیرد و رودربایسی با هیچ مجموعه ای ندارد. پاسداران انقلاب اسلامی بایستی ویژگی تراز انقلاب اسلامی را داشته باشند و در این تراز از همه نهادها جلودار تر قرار گیرند

منتشر شده در :

زمان نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>