تا کجا باید به اقتصاد مقاومتی توجه کرد؟

روز سه شنبه (23 تیر) رسما اعلام شد جمع بندی دوازده سال مذاکرات هسته ای تمام شد و تیم مذاکره کننده توانست یکی از مهم ترین پیچ های تاریخ معاصر کشور را با هدایت رهبری عظیم انقلاب به پایان رساند و منتظر اقدامات اجرایی برای توافق باشد. در همین راستا چند نکته بایستی مورد توجه قرار گیرد.
1. بسیاری از خیابان های تهران شاهد برگزاری جشن هسته ای بود. شادی امری پسندیده و بسیار مورد قبول همه است. اما باید اطلاع رسانی درست صورت گیرد که روز گذشته روز توافق نبود، بلکه روز پایان جمع بندی و انتظار برای قطعنامه شورای امنیت و در نهایت شصت روز برای نظر پارلمان های دو طرف مذاکره کننده است تا به طور مشخص توافق قطعی شود.
اگر برنامه ریزی و اطلاع رسانی درستی صورت نگیرد امکان دارد سرخوردگی نامطلوبی در جامعه به وجود آورد و همان طور که رئیس محترم جمهور فرمودند دشمنان نظام بخواهند القای نا امیدی کنند، ایشان شخصا ورود می کند. بر همین اساس انتظار است با تدبیر جلوی اقدام دشمنان ملت و انقلاب گرفته شود و نگذارند برداشت اشتباهی از جمع بندی در میان افکار عمومی صورت گیرد تا یک دستاورد ملی تبدیل به یک جریان حزبی و جناحی شود.
2. تا به امروز شاهد بودیم عده ای تمام مشکلات کشور را به تحریم ها مربوط می دانستند و حتی در برهه ای از زمان آب خوردن مردم هم به تحریم ارتباط پیدا کرد. حال که تحریم ها قرار شد برداشته شود، بدون برنامه اگر وارد دوران پساتحریم شویم حتما به مشکلی بر می خوریم که حتی ذهن ها در دوران تحریم نیز نمی توانست، متصور شود. داشتن برنامه و سناریو بسیار حائز اهمیت است.
3. همانطور که بارها و بارها رهبری از مساله اقتصاد مقاومتی حمایت و آن را به عنوان سیاست اصلی نظام در برنامه های اقتصادی برشمردند، حالا باید دید در دروان پسا تحریم دولتمردان دولت تدبیر و امید و نمایندگان ملت در قوه مقننه با همکاری دستگاه قضا چه گامی را سریع تر و محکم تر برای اجرایی شدن این سیاست ها بر می دارند. با گذشت بیش از 16 ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی هنوز طرحی به عنوان نقشه راه اجرایی این سیاست ها رسما اعلام نشده و این نشان می دهد هنوز سیاست مقاومتی جای خود را در بعضی از تصمیم گیران پیدا نکرده است.
4. نباید ملت منتظر بماند. دولت محترم از امروز باید به سراغ ساخت کشور رود. همانطور که بارها مسوولان اعلام کردند زمانی از دولت یازدهم باقی نمانده و نباید این زمان نیز به چالش های دیگر مصروف شود. دولت به جد برنامه خود را در سیاست های اقتصادی مقاومتی دنبال کند و به سرانجام برساند تا بهانه را از عده ای بگیرد که نگویند «تحریم هم رفع شد اما اقتصاد حل نشد!»
در پایان باید گفت بهتر است رسما دولت موضع خود را در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی با عمل نشان دهد تا در موقعیتی که دشمنان دبه در آوردند یا خلاف توافق خود عمل کردند و یا به تعبیر دیگر دست به روحیه استکباری و اغواگرایانه زدند، تحریم ها دوباره مشکل ساز نشود.

منتشر شده در :
خبرگزاری موج
دفتر مطالعات اقتصاد اسلامی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>