نگاهی اجمالی به مقاومت اسلامی فلسطین

در آستانه روز جهانی قدس، که به فرموده خمینی بزرگ، آن پیر سفر کرده روز حمایت جهانی از «فلسطین پاره تن جهان اسلام است»، شناخت گروه های مقاومت فلسطین می تواند به خوانندگان بینشی جدیدی دهد.

الف) جهاد اسلامی « حركة الجهاد الإسلامي في فلسطين »
جنبش جهاد اسلامی در اواخر دهه ی 1970 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در فضای جهان اسلام که متاثر از انقلاب امام خمینی بود شکل گرفت. گروهی که توسط سه دانشجوی فلسطینی در مصر یعنی فتحی شقاقی، عبدالعزیز عوده و بشیر موسی راه اندازی شد و مبانی خود را بر اساس اسلام پایه ریزی کردند. جهاد اسلامی منبع اصلی فعالیتش را سالام قرار داده و معتقد است مبنع اصلی فعالیت ها برای بسیج و مقابله دشمنان اسلام است.

جنبش جهاد اسلامی، فلسطین را از رود اردن تا مدیترانه می داند و آن را سرزمینی اسلامی و عربی بر می شمرد. گروه مقاومت فلسطینی جهاد، چشم پوشی از یک وجب از خاک سرزمین فلسطین را حرام و خیانت تلقی میکند و هر نوع مشروعیت برای رژیم جعلی صهیونیستی را بر نمی شمرند. بر همین اساس هیچگاه در موضوعی که به رژیم اشغالگر قدس مشروعیت بدهد شرکت نمی کند. جهاد همچنان مخالف موضوع اسلو است و در همین راستا هیچگاه برای ورود به تشکیلات خودگردان و تایید ضمنی رژیم اشغالگر قدس درخواست نداد و هنوز مقاومت را تنها راه مقابله با اشغالگری تصور و باور دارد.

جهاد وحدت نیروهای ملی و اسلامی در برابر موضوع فلسطین را شرط استمرار و صلابت برنامه جهاد امت علیه دشمن می داند. این گروه از هر نوع طرحی که موجودیت رژیم اشغالگر را رسمیت بر شمرد یا سازش را به دنبال دارد مردود و باطل می شمرد. در حال حاضر رمضان عبدالله شلح پس از شهادت فتحی شقاقی از 1374 دبیرکلی این گروه را بر عهده دارد.

جهاد به محور مقاومت و انقلاب اسلامی ایران نزدیک است. تا جایی که بنیانگذاران آن فتحی شقاقی، کتاب امام خمینی تنها گزینه را به رشته ی تقریر در آورد و در آن نتیجه گیری نمود تنها راه نجات اندیشه امام راحل و روش مردم گرایی ایشان در برابر دشمنان است.

ب) حماس
حماس یا حرکه مقاومت اسلامی فلسطین، گروهی مقاوم با خط مشی سیاسی نظامی در اوایل دسامبر 1987 شکل گرفت. این گروه بر اساس دو نگرش ناسیونالسیم فلسطینی و اصولگرایی اسلامی تشکیل شد و به تعبیری شاخه ی فلسطینی اخوان المسلمین است. این گروه خود به نابودی اسرائیل و هویت صهیونیستی، باز پس گیری فلسطین و برافراشته شدن بیرق فلسطین در تمامی خاک فلسطین متعهد می داند و جهاد را تنها راه مسئله فلسطین بر می شمرد.

حماس بر خلاف ساف که اسرائیل در 1988 به رسمت شناخت نابودی و اخراج اشغالگران را وظیفه خود می داند و نجات ملت فلسطین را وظیفه مذهی تمام مسلمانان تلقی می کند.
حماس دو بخش نظامی و سیاسی دارد که بخش نظامی آن همیشه از جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردان بود و به محور مقاومت نزدیک تر است. شاید بهتر است گفت حماس پس از ورود به مسئله تشکیلات خودگردان در سال 2006 توانست پیروز انتخابات مجلس قانون گذاری فلسطین شد و توانست اسماعیل هنیه را به نخست وزیری فلسطین منصوب نماید. هرچند حماس به قرارداد اسلو تن داد اما هیچگاه مشروعیت اسرائیل را در این قرار داد بر نتابید.
بنیانگذاران حماس را باید شهید رنتیسی و شیخ احمد یاسین بر شمرد. در حال حاضر بخش سیاسی حماس بر عهده خالد مشعل است.

در مورد حماس شبهات زیادی مطرح است و آن را به حمایت از گروه های تروریستی فعال در سوریه متهم می نمایند. اما به واقع مسئله حماس در سوریه طور دیگیری انعکاس یافت. پس از بهم ریختن اوضاع سوریه حکومت مردمی بشار اسد در خواست کرد حماس مستقیم موضع گیری کند و یا نسبت به خروج از این کشور تصمیم گیری کند. حماس خروج را ترجیح داد و همین موجب دلخوری مقامات حماس از حکومت قانونی سوریه شد. اما این موجب نشد بخش نظامی حماس از محور مقاومت فاصله بگیرد. در بخش سیاسی نیز بسیاری از اعضای موثر دفتر سیاسی با رفتار عجولانه خالد مشعل مخالفت کردند و هنوز ایران را بزرگترین حامی خود می دانند. محمود الزهار یکی از این افراد است که بارها از ایران تشکر نمود. هرچند بخش نظامی آن حتی در نبرد 51 روز غزه بارها از ایران تشکر کرد اما غرض ورزی بعضی از رسانه ها مانع از انعکاس این تشکر به افکار عمومی شد.

ج) صابرین
شاید جدید ترین مقاومت فلسطینی صابرین هست. گروهی که شیعیان فلسطین در غزه راه اندازی کردند و نزدیک ترین گروه به محور مقاومت است. این گروه همچون حزب الله آرم خود را از آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وام گرفته و شعار ان الله مع الصابرین را بر روی آرم خود قرار داده است. صابرین از 2014 به این طرف رسما اعلام موجودیت کرد و اعلام داشت وابسته به فرد یا افراد خاصی نیست بلکه زاییده ی یک تفکر و اندیشه است. گروهی که در جنگ اخیر شهدای بسیاری تقدیم مقاومت و ملت فلسطین است.

جالبترین نکته در مسئله فلسطین این است بسیاری از فلسطینی ها پس از انقلاب اسلامی و رفت و آمد گروه های خیریه و مردمی انقلاب اسلامی با تفکر و جریان تشیع آشنا شدند و به شیعه گرویدند. هرچند باید دانست در مسئله فلسطین مقاومت است که هر اول را میزندو شیعه و سنی در کنار هم برای قدس شریف میجنگند و تفاوتی میان مذهب خود برای دفع دشمن اصلی و غده سرطانی ندارند.

البته باید گفت بسیاری از فرماندهان صابرون قبلا در جهاد اسلامی حضور داشتند و سابقه ی مقاومت آنان به سه دهه می رسد. هشام سالم، ابو یوسف از رهبران برجسته این گروه مقاومت است. بارها صابرون اعلام داشته مسئله مذهب هیچ موضوعیتی به آزاد سازی قدس شریف ندارد و این موضوع نباید موجب تفرقه و ایجا فرقه گرایی شود.

منتشر شده در :
تابناک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>