گفتمان سازي سياست هاي اقتصاد مقاومتي از ضرورت تا تکليف

مذاکرت هسته اي و مسأله تحريم ها به اوج خود در چند ماه اخير رسيده است. عده اي نسبت به کيد و خدعه آمريکايي هوشياري مي دهند و عده اي ديگر رفع هر نوع تحريم ظالمانه به هر صورتي را دستاورد بزرگ مي دانند، اما؛ واقعيت چيست؟
واقعيت را نبايستي الان ديد. واقعيت عدم اجراي دقيق سياست هاي رهبري و نظام در مسأله اقتصادي ميان نخبگان و مومنين به انقلاب اسلامي است. زماني که رهبري معظم انقلاب حل مشکلات درون کشور را نگاه درون زا مي دانند خبر از واقعيت مي دهد. بخواهيم يا نخواهيم وقايع و آثار تحريم ها سبب شد تا بخشي از نهادهاي اقتصادي کشور دچار مشکلات فراوان شود. بر همين اساس بايستي ارزيابي دقيقي از اين نهادها داشته باشيم و بررسي مشخصي ارائه دهيم.
در مورد مذاکرات هسته اي موافقان و مخالفان دلايل مختلفي ارائه مي دهند، اما؛ همگي نسبت به دفع شر تحريم ها متفق القول بوده و هستند، اما؛ سوالي که هميشه از سوي موافقان و مخالفان هيچ گاه به صورت کامل به آن جواب داده نشده است اوضاع کشور و مسائل تحريم ها در دوران پسا مذاکرات است. به همين دليل نکات ذيل بيان مي شود.

1.- شاهد هستيم همه مشکلات اقتصادي و تحريم ها را دليل اصلي مذاکره مي دانند و ارزيابي مي کنند، اما؛ هر آگاه به مسائل اقتصادي مي داند بزرگترين مشکل اقتصادي کشور نگاه برون گرا به اقتصاد و عدم تقويت اقتصاد دروني است. در واقع دشمنان انقلاب اسلامي ايران با رصد دقيق دريافتند که مي توانند با ضربه به اقتصاد سياستمداران کشور را در برهه اي از مان به پشت ميز مذاکرده کشانده و نظرات خود را تحميل کنند. بر همين اساس شايسته است اين همه دغدغه مند به مذاکرات که تا به امروز از هر نوع اقدامي براي دفاع از خط قرمز هاي کشور کوتاهي نکردند کمر همت ببندند و سعي خود را در اجرا شدن اقتصاد مقاومتي انجام دهند تا در شرايط دشوار کشور مجبور به مذاکره نشود و عده با شعار حل مسائل اقتصادي با مذاکره راي از مردم نگيرند.

2.- 25 اسفند 1392 رهبر معظم انقلاب ديداري با اعضاي مجلس خبرگان رهبري داشتند و در اين ديدار رهبري به مسأله گفتمان سازي از اقتصاد مقاومتي صحبت به ميان آمد. مسأله اي که شايد همچون ديگر فرمايشات معظم له بدون ايجاد فضاي رسانه اي مغفول ماند، اما؛ در واقع اين بيان اصلي ترين بخش از سياست هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي است. در سياست هاي 24 گانه اقتصاد مقاومتي آمده است: «تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي آن بويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي» سياستي که کاملا روشن مي کند هيچ يک از ديگر عرصه هاي اقتصاد مقاومتي رخ نمي دهد مگر با اجراي اين سياست و تنها سياستي است که هيچ اقدامي به صورت جدي در آن رخ نداده است و متاسفانه صاحبان قلم، اهالي رسانه، صاحبان کرسي درس و اهالي منابر هيچ گام بزرگي برنداشتند.

3.- انقلاب اسلامي ايران از درون مردم به جوش و خروش آمد و براي همين قريب به 4 دهه هيچ توطئه و خدعه اي نتوانست آن را از بين ببرد، بر همين نگاه اگر بعضي از رهيافت هاي کلان کشور از ميان مردم به سطح کلان رسوخ کند، يقينا با هيچ تحريم و ناملايمتي اي نمي توان به آن خدشه اي وارد ساخت. در اين راستا رهبر معظم انقلاب مي فرمايد: «اقتصاد درون‌زا؛ اقتصادي است که مايه‌ي خود و مادّه‌ي خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از توانايي‌هاي مردم خودمان به دست مي‌آورد.(1/1/94)» به طور حتم چنين اقتصادي نمي تواند دچار مشکل شود همانطور که در مسائل اعتقادي و مسائل سياسي جوشش ملت مسلمان مانع از ايجاد مشکل شده است. در چنين شرايطي مسوولان بايستي به مسائل مختلفي توجه داشته باشند. از حمايت از توانايي و استعداد شکوفا شده ملي در مسأله اقتصاد گرفته تا شناسايي اين استعداد و مديريت ميداني آن. در واقع بايستي گفت مسوولان اگر درصدي از انرژي خود را در به موضوع فوق اختصاص بدهند به طور حتم مشکلات اقتصادي ظرف مدت کوتاهي از بين مي رود.

4.- همان طور که در بخش سوم يادداشت اشاره شد، اقتصاد مقاومتي اقتصادي مردمي و درون زا است و اين اقتصاد نيازمند روحيه جهادي است. اين روحيه به وجود نمي آيد مگر آنکه مسوولان از دفاع مقدس درس بگيرند و از آثار آن در موضوع اقتصاد الگوبرداري کنند. همانطور که روزي اين کشور در دفاع مشروع از عرض و خاک خود مجبور به خريدن يک سيم خاردار بود و الان بزرگترين توليد کننده صنايع پيشرفته نظامي است، تحريم ها فرصت خوبي است تا روحيه جهادي اقتصادي زنده شده و به بدنه جامعه و مسوولان تزريق گردد. با نگاه امام و امت در دفاع مقدس و در تهاجم امنيتي-نظامي توانستيم پيروز شويم. اگر اين نگاه در مسائل اقتصادي فراگير شود و مسوولان بدانند در ذيل گفتمان امام و امت چه نقشي دارند و عزم خود را لله قرار دهند يقينا مي توانند از پيچ ناملايمتي هاي اقتصادي گذر کنند.

5.- شايد بسياري از انديشمندان مسائل منطقه اي از ظرفيت عظيم ژئوپليتيک ايران به نيکي و عظمت ياد کنند. قرابت ايدئولوژيکي و حمايت ايران اسلامي از استقلال کشور هاي منطقه در چند سال اخير سطح بالايي از همکاري هاي سياسي و امنيتي کلان ميان ايران و کشورهاي پيراموني ايجاد نموده است. فرصت خوبي است تا اين بيان رهبري مبني بر درون زا و برون گرا بدون اقتصاد جامعه عمل بپوشاند، به طوري که مي توان گفت تعامل عظيم اقتصادي با کشورهاي اطراف مي تواند رشد و جهش عظيم اقتصادي ايجاد کند.

*فرجام سخن:
آنچه بايستي به عنوان نتيجه گيري بيان کرد اين است که اگر در ميان مسوولان همتي جهادي همچون همت جبهه هاي هشت سال دفاع مقدس نسبت به مسأله اقتصاد باشد، اقتصاد مقاومتي پتانسيلي است اقتدار آفرين و پيروز کننده که مي توانند با عملياتي شدنش بخش عمده اي مشکلات کشور حل شود. مشکلاتي که بعضا جريانات مختلف آن را به سانتي فيوژهاي هسته اي گره زدند و توانستند در انتخابات پيروز شوند. بر همين اساس پياده سازي اقتصاد مقاومتي و گفتمان سازي از آن در بطن جامعه مي تواند ضربات تحريم ها و مشکلات بيگانگان در اقتصاد را ازبين برده و خيزش ملي نسبت به مصونيت بخشي اقتصاد ايجاد نمايد.

 

منتشر شده در :

موج

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>