مهم ترین مصادیق ناامنی در جامعه ايراني

دیدار رهبری معظم انقلاب با کارکنان و فرماندهان ناجا ابعاد مختلفی را در بر داشت. در بخشی از بیانتشان ایشان به مسئله امنیت روانی تاکید نمود و بیان فرمودند  : «  یک مسئله هم این است که من شنیده‌ام که گاهی اوقات در بعضی از خیابانها این جوانهایی که مست ثروتند – مست غرور ثروت – سوار ماشینهای آن‌چنانی میشوند و در خیابان بنا میکنند به جَوَلان دادن و رفت‌وآمد کردن و محیط خیابان را ناامن [کردن‌]؛ اینها هم ناامنی است. بایستی در قبال هر نوع ناامنی برنامه داشت و حرکت کرد و کار کرد. اینها چیزهایی است که جوانب گوناگون امنیت است. » (6/2/94) این بیان رهبری در بر دارنده جند نکته مهم و حائز اهمیت است که در این نوشتار به آن می پردازیم.

امنیت روانی اساس امنیت
در تعاریف امنیت، کارشناسان این عرصه امنیت را بر سه قسم تقسیم می کنند که امنیت عینی و امنیت ذهنی دو موضوع مهم در این تقسیم بندی است. امنیت روانی بخش مهمی از امنیت است که در معرض خطر قرار گرفتن آن سبب نابودی بخش مهمی از دستاوردهای امنیت عینی است. در واقع اگر افراد تصور کنند در معرض تهدید روانی قرار میگیرند هر چند امنیت عینی آنان تضمین شده باشد اما قادر به فعالیت های اجتماعی نخواهند بود. بر همین اساس در نظام اسلامی وجود امنیت روانی به دلیل ایدئولوگ بودن انقلاب و داشتن آرمان های متعالی از اهمیت بالایی برخورد است. در چنین شرایطی تهدید این امنیت اساس آرمان گرایی این انقلاب را تهدید و آن را مخدوش می سازد. تجمل گرایی، اسراف، نمایش قدرت و ثروت و… بخشی از این نا امنی روانی است.

سال گذشته آمارهای مختلفی از واردات کالاهای لوکس منتشر شد. در آخرین آماری که از این کالاها منتشر شد سهم خودرو نگرانی عجیبی در میان فعالان اقتصادی و مردم ایجاد نمود. وارادات دو هزار و هشتصد و نود خودروی بی ام و، هفتصد و نوزده خودروی مرسدس بنز، شانزده پورشه، دوازده دستگاه مازراتی(1) گویای این مطلب است. اقلامی که نمایش آن در جامعه مسلمان و درگیر جنگ اقتصادی با دشمنان قسم خورده می تواند موجب سستی درونی جبهه مستضعفین و خدشه دار شدن عرض و آرمان دفاع از مستضعفین گردد.

نگاه رهبری نه در مورد عدم استفاده از خودروی مناسب بلکه در منظومه ی سرمستی وتبرج و خروج میلیاردها تومان سرمایه از کشور است. رخدادی که می تواند موجب افزایش فاصله طبقاتی و تضعیف نظام اسلامی گردد. در شرایطی که مقام معظم رهبری از مسئله مبارزه با واردات بی رویه و عبادت دانستن جهاد اقتصادی نام میبرد، نبود عزم جدی در میان مسئولان سبب نا امنی ذهنی در جامعه خواهد شد. برهمین اساس دو وظیفه مهم بر دوش مسولان نظام است:

1. نهادهای دولتی و نظارتی بایستی تمام عزم خود را جزم نمایند تا از  ورود خودروهای لوکس و کالاهای غیر ضروری به کشور جلوگیری نمایند. عینی شدن مطالبات رهبری وظیفه همه مسئولان است و نبایستی مسئولان کار را به جایی برسانند که رهبری پیامی همچون پیام به همایش مبارزه با فساد را در سال گذشته دهند. در واقع ورود این خودروهای لوکس از آسمان هفتم نیست از مسیر مرزهای رسمی و گمرک های داخلی است. تحلیلی که می توان از دستور رهبری به ناجا دریافت صرفا برخورد خیابانی نیست حتما بر مسئولان بخش های دیگر هم واجب است تا از ورود چنین خودروهایی ممانعت نمایند. هرچند دولت یازدهم در گزارشی اعلام نمود این ورودی ها مسدود شد اما شواهد عینی در خیابان ها چیز دیگری حکم می کند .(2)

2. مردم بایستی در این زمینه برای خود وظایفی قائل شوند . وظایفی همچون امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری از مسئولان برای مقابله با وارادات کالاهای لوکس، جهاد اقتصادی و پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و از همه مهم تر واکنش منطقی نسبت به سرمست گرایی ثروت.

در کنار این مسئله می توان به موضوع مشابه اشاره کرد. همین چند وقت قبل شاهد بودیم سلسله تصادفات خودروهای لوکس در کشور رخ داد و موجی از انتقادات نسبت به این تصادفات صورت پذیرفت تا جایی که صفحه ی یکی از کشته شدگان پر از توهین و تمسخر و حتی رفتار خلاف شرع بود. چنین رخدادی بر گرفته از ایجاد نا امنی روانی در جامعه است که جوانان سرمست منجر به آن شدند و مسئولان نیز در کنار آن مقصر اند. حوادث از این دست یکی از آثار سوی نا امنی روانی است و در آینده نزدیک منجر به تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی خواهد شد و می توان پیش بینی کرد بدون  برنامه یقینا به تضعیف انقلاب اسلامی منجر شود و ضریب امنیت روانی در جامعه اسلامی را کاهش دهد. لذا لازم است عزم جدی در برخورد با چنین حوادثی وجود داشته باشد. این عزم صرفا اقدام سلبی ناجا نیست بلکه اقدام ایجابی نهاد های دولتی را در نظارت اولیه بر گمرک می طلبد تا چنین لوازم غیر ضروری وارد کشور نشود.

از سویی جامعه دیندار و مومن به انقلاب با توجه به تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی در معرض خطر تهدید امنیت اخلاقی و روانی قرار میگیرند و این ذهنیت ایجاد می شود برای سبک زندگی ایرانی اسلامی فضایی در کشور وجود ندارد.

فرجام سخن:
بزرگترین نا امنی در جامعه ناامنی ذهنی است و در این نا امنی ذهنی پایین آمدن ضریب امنیت اخلاقی می تواند بسیاری از دستاوردهای نظام را تضعیف کند. دستاوردهایی که برای هر یک از آن شهدای بزرگی تقدیم انقلاب شد. در چنین شرایطی وظیفه همه مسئولان است تا در برابر این نا امنی گامی بردارند و مهم ترین آن مقابله با مصادیق ناامنی ذهنی است که یکی از آن واردات بی رویه کالاهای لوکس می باشد. بایستی با گذشت زمان شاهد باشیم دولت چه عزمی را تعقیب می کند تا بدین وسیله این امنیت را بهبود ببخشد.

1)- آخرین آمار واردات خودرو لوکس:ورود12مازراتی
2)- آمار واردات خودورهای لوکس اعلام شد

منتشر شده در :

پارس نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>