غزه محصور ترین نقطه جهان

شاید بسیاری از مردم و رسانه‌ها ندادند رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۶ تا به امروز شش حمله‌ی بزرگ و عظیم به سمت نوار غزه داشته است .جنگ‌هایی با عناوین باران تابستانی، ابرهای پاییزی، زمستان داغ، سرب (۲۲ روزه)، ستون ابر(۸ روزه) و در نهایت جنگ سوم غزه یا همان ۵۱ روز در سال گذشته‌ی میلادی توسط دژخیم ترین انسان‌ها علیه جمعیت کمتر از نیم میلیون صورت پذیرفت. نگاه به جدول زیر نشان می‌دهد هر جنگ چه میزان و چقدر خسارت انسانی به مدافعان فلسطین وارد ساخت.

آمار غزه

نگاه به آمار فوق و نیز حملات گاه و بیگاه رژیم صهیونیستی نشان از خوی آدم کشی و حیوانی این رژیم در بزرگ‌ترین نسل‌کشی تاریخ بشر است. آماری که اگر با دقت به اقدامات بیوتروریستی و یا دیگر اقدامات این رژیم در چند سال گذشته ضمیمه شود آماری تأسف‌بار در تاریخ بشریت خواهد بود . اما غزه کجاست؟

غزه منطقه‌ای در غرب و جنوب غربی فلسطین و با مساحتی ۴۵ کیلومتر مربعی پرتراکم‌ترین نقطه‌ی جهان است. منطقه‌ای که از یک‌سو با رژیم اشغالگر قدس و از سویی با دریای مدیترانه و از جنوب با مصر هم‌مرز است. این منطقه پس از سال ۲۰۰۵ و با ورود حماس به انتخابات تشکیلات خودگردان توانست نفوذ خود را در قدرت فلسطین به نمایش در آورد اما با کارشکنی‌های فتح و هم‌دستانش در مناطق رام الله منجر به جدایی از مناطق کرانه‌ی باختری گردید. تا اختلاف میان گروه‌های فلسطینی به نفع سران اسرائیلی گردد و از این فرصت برای نابودی مقاومت استفاده کند.

غزه

نگاه به این مناطق و وسعت حملات هوایی، زمینی و دریایی رژیم اسرائیل به غزه می‌توان تصور کرد چه میزان خسارت به این مناطق وارد شد و چه هزینه‌هایی بر ملت مظلوم فلسطین تحمیل گردید. از سویی با همه‌ی این تحریم‌ها اما گویا غزه می‌خواهد اسطوره‌ی مقاومت در جهان باشد. این شهر نه تنها دست از مقاومت نکشید بلکه آمارها نشان می‌دهد استقبال ملت فلسطینی محصور در غزه از گروه‌های مقاومت بیشتر از گذشته گردید و حتی نوجوانان درخواست تسلیح برای مقاومت در برابر حملات رژیم صهیونیستی هستند.

اما آنچه در حال حاضر غزه را دچار مشکلات فراوان کرده است به دو صورت ذیل است:

الف) مشکلات بازسازی

نگاه منصفانه به موضوع غزه و خسارت‌های جنگ اخیر نمایشی از ترس و دلهره را به هر بیننده‌ای در جهان مخابره می‌کند. در غزه کار به‌جایی رسیده که ملت مبارز فلسطینی بدون کوتاه آمدن از آرمان‌های خود هنوز در خرابه‌های جنگ و یا گورستان‌های شهر حضور دارند و در آنجا زندگی می‌کنند. سرمای شدید در غزه به مشکلات فوق افزوده و نبود مصالح و عدم پایبندی متعهد پیان آتش‌بس میان غزه و اسرائیل ( مصر) صرفاً اوضاع غزه را بدتر کرد تا جایی که ملت فلسطین بدون آب سالم، غذای کافی و حتی برق و دیگر امکانات بهداشتی اوضاع خود را می‌گذراند.

در کنار این موضوع عدم پرداخت حقوق کارکنان دولتی در غزه که توسط رامی حمدالله نخست‌وزیر ائتلافی تشکیلات خودگردان متعهد به پرداخت آن شده بود، کار را برای کارکنان دولتی غزه سخت‌تر کرده و به نوعی امورات روزمره‌ی ملت فلسطین را مختل نموده است.

غزه

ب) حملات اسرائیل
حملات هرروزه‌ی اسرائیل به غزه و ترور فرماندهان و نیز تجاوز به مناطق مختلف غزه نه تنها بارها از سوی رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت بلکه مستقیماً نقض آتش‌بسی است که خودشان آن را پیشنهاد دادند و خواستند هزینه‌های جنگ ۵۱ روز را کاهش دهند. در کنار این گهگاه شاهد هستیم تنها راه امدادرسانی به غزه در صحرای سینا توسط مصر به شدت سلب گردیده و تونل‌های مقاومت تخریب می‌گردد تا جایی که اوضاع غزه در مقابل مصر به بدتر از دوران مبارک رسیده است.

جنگ در غزه

بهانه‌ی مصر در برخورد با مقاومت اتهامات این کشور علیه مقاومت و همکاری با گروهک تروریستی انصار بیت‌المقدس و طرفداران داعش در این منطقه است. در صورتی که بارها و بارها گروه‌های مقاومت اقدامات این گروهک تروریستی را محکوم و از آن اعلام برائت نموده‌اند. اما باروی کار آمدن دولت نظامی مصر این مسئله به کنشی میان فلسطینان و مصری‌ها تبدیل‌شده و هر جا مصر بخواهد بر فلسطین و مقاومت فشار بیاورد نوار غزه را تنگ‌تر می‌کند.

فرجام سخن:
در مجموع باید گفت غزه نه تنها در حالت اضطراری به سر می‌برد بلکه نگاه رسانه‌ها به این منطقه پس از ۵۱ روز نگاهی تغافلی بوده و گویا هیچ نهادی نمی‌خواهد مسئولیت دفاع از آرمان‌های فلسطین را بر عهده بگیرد. تغافل سازمان ملل در مورد بازسازی غزه در کنار موضوع گیری‌های ناملموس این سازمان در طول جنگ ۵۱ روز نشان از سیاست زدگی و تحت نفوذ این مجمع بین‌المللی است . حال باید دید تا کجا تحریم‌های ظالمانه و ددمنشانه علیه ملت فلسطین ادامه میابد و سکوت رسانه‌ها در قبال آن شکسته نمی‌شود. در واقع با اوضاع موجود در غزه می‌توان پیش‌بینی کرد پس از انتخابات کنیست در هفته‌های آینده و پیروزی لیکود و کابینه‌ی نتانیاهو امکان وقوعی جنگی جدید علیه غزه محتمل خواهد بود.

منتشر شده در :

امت اسلامی

جام نیوز

فرهنگ نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>