بررسی اوضاع اخیر رژیم صهیونیستی

در پی بروز اختلافات گسترده میان احزاب داخلی رژیم صهیونیستی، سهم خواهی بیش از حد هر یک سبب شد کابینه‌ی نتانیاهو منجر به فروپاشی و درنهایت انحلال مجلس کنیست گردد. در واقع از زمان تشکیل دولت جعلی صهیونیستی هیچ حزبی نتوانست بدون ائتلاف دولت مستقل تشکیل داده و سهم خواهی احزاب کوچک قدرت داخلی کابینه را کاهش داد تا جایی که گاهاْ مشاهده می‌شود افرادی سمت وزیری را در کابینه‌ی اسرائیل دارا هستند اما هیچ وزارتخانه‌ای را تصاحب نمی‌کند. به عبارت دیگر یعنی فرد سمت وزارت دارد اما وزارت خانه ندارد. در این نوشتار به بررسی حوادث اخیر درون رژیم صهیونیستی می‌پردازیم

الف) جنگ غزه
مهم‌ترین رخداد چند ماه اخیر در سرزمین‌های اشغالی آغاز جنگ ششم غزه با حضور گسترده‌ی نیروهای زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه است که محصورسازی آن از سوی مصر نیز به کمک اهداف اسرائیلی‌ها آمده و توانست جنایت فجیعی به وجود آید. در کنار این دفاع جانانه‌ی گروه‌های مقاومت اعم از جهاد اسلامی، حماس و دیگر گروه‌های مقاومت شکست مفتضحانه‌ای را در کارنامه‌ی این رژیم ثبت نمود. باید گفت برای اولین بار رژیم صهیونیستی خواسته‌ای را به‌وسیله‌ی تجاوز نظامی آن هم در این وسعت آغاز کرد که هیچ هدفی را نتوانست به دست آورد. لذا از این لحاظ رژیم صهیونیستی ضمن تخریب وجهه‌ی خود در افکار عمومی جهان، خسارت‌های فراوان اقتصادی‌ای را به خود وارد نمود و همین سبب درگیری میان احزاب اسرائیلی از اوضاع اقتصادی – سیاسی این رژیم شد. اما آنچه باید در این بخش توجه کرد از بین نرفتن محاصره‌ی غزه و حمایت مصر از این جنایت پس از نبرد غزه است. در واقع غزه در شرایطی به سر می‌برد که نه تنها مکانی برای اسکان آوارگان وجود ندارد بلکه مواد اولیه و آب آشامیدنی و سوخت برای گرمایش و نیروگاه برق، غزه را در حالتی فوق‌العاده قرار داده تا بدین‌وسیله در ظاهر نتانیاهو از فشار شکست غزه فرار کند.
ب) درگیری قدرت
همان‌طور که بیان شد نظام حزبی و پارلمانی رژیم صهیونیستی این قابلیت را به احزاب می‌دهد با فهرست‌های مختلف اعضای حزب خود را به پارلمان وارد کند و مانع از این شوند که قدرت به یک حزب خاصی برسد و در ‌‌نهایت کابینه با ائتلاف احزاب مختلف شکل گیرد. بر همین اساس انتخابات مارس کنیست نقش مهم و حیاتی‌ای در آینده‌ی سیاسی رژیم صهیونیستی دارد و می‌تواند بخشی از سیاست‌های فعلی را انسجام و یا تعدیل نماید. احزاب راست افراطی همچون حزب لیکود (تحت رهبری نتانیاهو) با افزایش شهرک‌سازی و مخالفت با سیاست‌های دولت اوباما دست به تجاوزگری بیشتری می‌زند و این را اولویت اساسی خود قرار می‌دهد. اما احزاب مخالف چپ همچون کار، با مخالفت گسترده علیه شهرک‌سازی، مذاکره با جریان سازش را اولویت اساسی قرار داده و دنباله‌روی پیاده‌سازی اهداف تجزیه فلسطین است. در واقع چنین اختلافات گسترده‌ای در درون حاکمیت اسرائیل خود گواه آن است که این رژیم هیچ‌گاه نمی‌تواند دارای سیاست یکسان نسبت به آینده‌ی خود باشد و کسب قدرت و سهم خواهی منجر گردید فسادهای اقتصادی و سیاسی در لایه‌های مختلف حاکمیت این رژیم جعلی به وجود آید.
ج) مقاومت دشمن اصلی
یکی دیگر از مسائل اخیر رژیم صهیونیستی حمایت از گروه‌های تکفیری و معارض بزرگ‌ترین کشور عربی مقاومت یعنی سوریه است. حمایت‌هایی که از نوع تسلیحاتی تا اطلاعاتی را در برگرفته که در آخرین آن درمان ۱۷۰۰ تروریست القاعده‌ی سوریه (جبهه النصره) است. اما در کنار این کمک‌ها، چند ماهی است اسرائیل دوباره بحث اکتشاف نفت از بلندی‌های جولان را دستور کار قرار داده و برای این امر نیازمند سرمایه‌گذاری و رفع تهدید مقاومت از مناطق اشغالی جولان سوریه است. بر همین اساس حمله‌ی اخیر به کاروان مقاومت و شهادت فرماندهان حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوعی آزمایش میزان قدرت حزب‌الله و فرافکنی رسانه‌ای علیه مقاومت و انحراف افکار عمومی نسبت به مسائل درونی رژیم صهیونیستی است. در کنار این برای اولین بار رژیم صهیونیستی رسماً مورد تهاجم نظامی قرار گرفت و بدون هیچ اقدامی تنها به راهکار دیپلماتیک متوسل شد تا از آتش جنگی فاجعه‌آمیز برای این کشور دور شود. اما دو دستاورد مهم برای اسرائیل از این حمله می‌توان نتیجه گرفت: ۱. شناخت صداقت حزب‌اللهی و توانایی نبرد هسته‌های مقاومت در سه جبهه‌ی سرزمینی (عراق، سوریه علیه تروریست تکفیری و اسرائیل دشمن اصلی‌) ۲. فرافکنی و انحراف اجتماعی نسبت به اتفاقات سیاسی و ضعف احزاب نسبت به انتخابات کنیست.
فرجام سخن:
آنچه باید به عنوان احوالات اخیر رژیم صهیونیستی بیان کرد این است که، رژیم صهیونیستی با فشار قرار دادن مردم فلسطین در نواز غزه به دنبال فرار از شکست جنگ ۵۱ روزه و نیز نمایش قدرت خود و هم‌پیمانش مصر است. در کنار این انحلال کنیست و انتخابات ماه مارس این پارلمان و درگیری احزاب نسبت به هم جو متشنجی را در اسرائیل به وجود آورده است. از سویی رویارویی با مقاومت ترسی است که اسرائیل به شدت از آن پرهیز می‌کند و بر همین اساس حمایت از گروه‌های تکفیری و معارض سوریه را در دستور کار خود قرار داده تا به نیابت از این رژیم محور مقاومت را تضعیف نماید. در ‌‌نهایت باید گفت این رژیم دچار مشکلات فراوان درونی است و همین امر منجر به آن شد تا سیاستمداران آمریکایی نسبت به این مسئله موضع‌گیری نموده و برای فرار از افکار عمومی نتانیاهو را به خودسری محکوم نمایند.

منتشر شده در :

امت اسلامی

سراج بلیغ

شهر آرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>