وحدت عنصر اصلی پیروزی

شاید بارها و بارها از رسانه‌های مختلف کلمه‌ی وحدت با عناوین مختلف به گوش همه رسیده باشد. اما متأسفانه گه گاهی مشاهده می‌شود برخلاف معنای اصلی و دغدغه‌ی دلسوزان امت اسلامی کلمه‌ی وحدت یا بد تعریف و یا نادیده انگاشته می‌شود. در این نوشتار به بررسی مفهوم وحدت و چرایی ضرورت طرح این مسئله در امت اسلامی می‌پردازیم.

*وحدت کلیدواژه‌ی اصلی
وحدت در لغت به معنای اتحاد به معنای یکتایی و یگانگی است. اما معنایی که از وحدت بعضی از جاهلین و مغرضین برداشت کردند ادغام دو شی به یک شی و یا ضمیمه شدن آن دو به یک صورت است. در واقع برداشتی که این عده از معنای وحدت کردند معنای خارج از قرآن و برگفته از آموزه‌های الهی و منحصر به کتب لغت است.
در قرآن کریم در ذیل آیه‌ی ۱۰۳ سوره‌ی آل‌عمران٬ خدای متعال این‌چنین می‌فرماید :« واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداءاٌ فالّف بین قلوبکم». بیانی که به عین از مفهوم وحدت نه امتزاج و نه یک شیء شدن دریافت می‌شود بلکه آن را مایه‌ی آرامش وانس والفت دانسته و از آن با عنوان نعمت بزرگ یاد می‌نماید.
با نگاه قرآنی به مفهوم وحدت می‌توان دریافت برخلاف تصور عده‌ای کج‌اندیش نه تنها این مفهوم در قرآن و سنت الهی کاربرد فراوانی دارد و قرآن مجید در پنج آیه از آن یاد نموده است. نگاه قرآنی و نگاه منظومه‌ای به معارف اسلامی در کنار احادیث معتبر از اهل‌بیت عصمت و طهارت می‌توان دریافت وحدت تنها کلیدواژه‌ی اصلی سعادت انسان در منظومه‌ی اسلامی است. در همین راستا امیر المومنین علیه‌السلام به‌عنوان طلایه‌دار و علمدار وحدت پس از رسول مکرم اسلام در سخنرانی معروف به بررسی تاریخ گذشتگان و نبود وحدت اشاره می‌دارند و سرانجام آنان را گوشزد می‌کند. ایشان با یادآوری تاریخ و سیره‌ی غلط گذشتگان در تفرقه و ایجاد اختلاف٬ سرانجامشان را ذلت و خاری وصف می‌نماید. (۱) (۲) ایشان صرفاً تفرقه را عامل خاری نمی‌داند و بلعکس متضاد مفهوم تفرقه٬ وحدت را عامل پیروزی بر می‌شمردند و بیان می‌دارند : « :و آنگاه که مردم حق رهبری را اداء کنند، و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت یابد و راه‌های دین پدیدار و نشانه‌های عدالت برقرار و سنت پیامبر (صلی الله علیه وآله ) پایدار گردد »(۳)
اما فارغ از این باید توجه داشت هرچه میزان هم مخالفان وحدت به مسائل اختلافی تمسک و برای خود ادله‌ای را تقنین کنند چگونه می‌توانند ایات مختلفی همچون واعتصموا بحبل الله جیمعا و لاتفرقوا٬ کان الناس امه واحده و ضرب علیهم الذله این ما ثقفوا الا بحبل من الله و حبل من الناس را تأویل و از آن دوری جویند و واقعیت الهی را کتمان کنند. سوالی که افراد تفرقه‌انگیز باید به آن پاسخ دهد و از آن تبری بجویند.

*وحدت راهگشای مسائل پیچیده
در کنار نگاه استدلالی و دینی به مسائل قرآنی و نگاه منظومه‌ای به جهان‌بینی اسلامیُ حوادث موجود در جهان اسلام و خباثت دشمنان اسلام خود گویای این موضوع است که « وحدت تنها راه برون رفت جامعه‌ی اسلامی از استعمار و استثمار می‌باشد. » با نگاهی گذرا به این مسئله و تاریخ چند سال اخیر به ویژه پس از جنگ جهانی دوم خواهیم فهمید هر نوع ذلت و مصیبتی که بر مسلمین چه شیعه و چه سنی در کلیه بلاد اسلامی وارد شده از نبود وحدت و کلمه‌ی واحده است. برخلاف تبلیغات مختلف نگاه منصفانه به تاریخ خود گواه این ادعاست.
وجود حکومت‌های دست‌نشانده در منطقه٬ استعمار ذخایر الهی توسط مستکبرین٬ هدایت ملت‌های مظلوم توسط رسانه‌های بیگانه و از همه مهم‌تر٬ اشغال پاره‌ی تن مسلمانان و اولین قبله‌گاه مسلمین٬ بیت‌المقدس توسط دژخیم ترین حکومت تاریخ یعنی اسرائیل خود گواه این مدعا است که تنها راه خروج جامعه اسلامی از موانع مختلف و دستیابی به سعادت الهی حول محور وحدت صورت می‌پذیرد.
بر همین اساس شاهد آن هستیم در چند سال اخیر به ویژه پس از انقلاب اسلامی و شعار مبارزه با تفرقه توسط امام راحل و در ادامه ایشان مقام معظم رهبری٬ جریانات مختلف چه در داخل و چه در خارج از جامعه اسلامی به وسیله‌ی تفرقه منافعشان تأمین می‌گردید به‌یک‌باره دست به تبلیغات گسترده با عناوین مختلف شدند. گاهی با ایجاد شبهات مختلف٬ گاهی با جنگ و خونریزی گسترده و اجرای عملیات انتحاری و گاهی با صرف هزینه‌های فراوان مالی به دنبال ایجاد مانع در این راه پر سعادت بودند.
در واقع هدف اصلی افراد جاهل و تفرقه‌انگیز نه تنها دلسوزی برای امت اسلامی نیست بلکه سوق دهی جامعه اسلامی و مقتدر به‌سوی پرتگاه سقوط و ذلت است.

*فرجام سخن
اسلام دینی همه‌جانبه نگر و دارای منظومه‌ی فکری قوی و مسنجم است. برداشت گذرا و غیرواقعی از این دین نه تنها مانع از سعادت انسانی نیست بلکه خسارت‌های فراوانی را به جامعه اسلامی متحمل می‌کنند. نگاه به حوادث اخیر در جامعه اسلامی از عراق و سوریه و لبنان و مصر گرفته تا پاکستان و یمن و میانمار٬ همه و همه خبر از آن می‌دهد٬ نبود وحدت کلمه و حمایت همه ملت‌های اسلامی توانسته راه نفوذ به جریانات مستکبر را نشان داده و آنان با خیال راحت و با استفاده از غفلت موجود در جهان اسلام دست به استثمار امت اسلامی بزنند.
در کنار این برداشت جاهلانه‌ی٬ عده‌ای سودجو از مسئله‌ی وحدت و نادیده گرفتن آیات و روایت‌های مسلم موجود در منظومه‌ی فکری خواسته یا ناخواسته عامل درونی جریان استکبار گردیده‌اند و اهدافی را دنبال می‌کنند که دشمنان اسلام با هر قدرتی مایل به پیاده‌سازی آن هستند. در واقع غفلت جامعه اسلامی از این مسائل سبب شد تا جامعه اسلامی دچار عزت اساسی خود نباشد و عده‌ای سکولار و مخالف پیاده‌سازی اسلام ناب٬ اسلام آمریکایی و اسلام مخالف با سیاست و بیزار از حکومت اسلامی را پیاده‌سازی نموده و از آن الگوسازی نمایند.
اما هوشیاری جهان اسلام و ملت‌ها می‌تواند این فتنه و نقشه‌ی جریان استکبار را خنثی کنند و به‌عکس آن یعنی جامعه‌ی نبوی و مدینه فاضله لباس عینیت دهند.
1) نهج‌البلاغه٬ خطبه ۱۹۲
2) عوامل سقوط حکومت‌ها در قرآن و نهج‌البلاغه٬ ج ۱ ص۱۴۲- ۱۴۳
3) همان

منتشر شده در :

خبرگزاری تسنیم

امت اسلامی

پارس نیوز

بی باک

و…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>