انحراف در مسیر آزادی خواهی

موج مقابله با نژادپرستی به‌ویژه نژادپرستی سازمانی و سیستماتیک دولت ایالت متحده چند وقتی است در سراسر آمریکا به‌ویژه شهر فرگوسن ایالت میسوری افزایش‌یافته است. کشته شدن جوان ۱۸ ساله ی بی‌دفاع، مایکل براون و درنهایت تبرئه ی پلیس قاتل آن موجی از خشم و نفرت را در شهر فرگوسن ایجاد نمود. درواقع پس از اعتراضات سیاه‌پوستان فرگوسن به تبعیض نژاد و کشته شدن چند تن از سیاه‌پوستان غیرمسلح در نقاط دیگر آمریکا به دست مأموران پلیس، جریان یک درصد ایالت متحده را به‌شدت نگران نمود تا جایی که مجبور به ورود گارد ملی و اعلام حالت اضطراری در بعضی از مناطق شد. آنچه که در این نوشتار به آن پرداخته می‌شود، گزارش اخیر سنای آمریکا در رابطه با جنایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است.
انتشار گزارش کمیته ی اطلاعات سنا در رابطه با تحقیق از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا پس از ۴ سال سرانجام با کلی سانسور و البته حذف نام مأموران و غیرقابل پیگیری منتشر شد. چیزی که در این گزارش می‌توان به آن اشاره نمود این است:
الف) ایالت متحده آمریکا بدون در نظر گرفتن حقوق شهروندان دیگر کشورها و بدون هیچ نظارتی و حکم قضایی می‌تواند افراد مظنون به تهدید امنیت ملی آمریکا و منافع این کشور در سایر کشورهای جهان را دستگیر و آنان را به مدت طولانی بازداشت کند. تا جایی که در بعضی از گزارش به اشتباهات فاحش این آژانس در دستگیری و جنایت‌های ددمنشانه اشاره‌شده است. این گزارش به همگان این را می‌فهماند که ایالت متحده آمریکا بدون هیچ قید و تعهدی نسبت به حقوق شهروندی دیگر کشورها می‌تواند به مقابله با مخالفان و معارضان خود بپردازد و از هیچ تلاشی در این رابطه دریغ نمی‌کند.
ب) آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با دار بودن بدترین شرایط و روش برای بازجویی این را به همگان القا می‌کند که برخورد این سازمان با متخلفان می‌تواند بسیار سنگین و پرهزینه باشد. به‌طوری که ترس و رعب را در دل مخالفان خودالقا کند و آژانس را مخوف‌ترین سازمان عصر خود نشان دهد و سرپوشی بر ضعف‌ها و شکست‌های این چند سال در مقابل گروه‌های مختلف باشد.
ج) در این گزارش نه تنها اسمی از مسئولان ارشد سازمان به‌عنوان عاملان اصلی نیامده بلکه سناریوی گزارش طوری تنظیم گردیده که به مخاطب این‌طور الغاء می‌کند سیا دارای عناصر خودسر بوده و این عناصر ربطی به همه ی بدنه ی ایالت متحده ندارد و اگر تخلفی صورت می‌پذیرد مربوط به‌نظام فکری و ابرقدرتی آمریکا نیست و آمریکا هنوز مدافع اصلی حقوق بشر در سراسر جهان می‌باشد.
با توجه به سه نکته ی بالا می‌توان بیان اشاره نمود، دولت اوباما در انتخابات اخیر برخلاف تصور هم حزبی‌هایش از حزب جمهوری خواهان مغلوب شد و تا کمتر از یک ماه دیگر سنا را تحویل جریان جمهوری‌خواه و حزب رقیب خود خواهد داد و این سرآغاز اختلافات شدید داخلی و افزایش شکاف سیاسی میان سنا و دولت آمریکا خواهد بود. به‌طوری‌که در سخنان پس از شکست اوباما در انتخابات سنا به آن اشاره شد. انتشار این گزارش که بازه زمانی آن به بررسی سیا در دوران بوش مربوط می‌شود خود گواه آن است تا بدین‌وسیله حزب دمکرات بتواند پایگاه اجتماعی جمهوری خواهان را منحرف ساخته و خشم درونی مردم کشورش علیه خشونت و تبعیض نژادی و آپارتاید را به دوش حزب مخالف انداخته و خود را بری از اقدامات گذشته نماید. درواقع دمکرات‌ها با این اقدام گامی به جلو برداشتند تا باجی اساسی از جریان رقیب بگیرند.
در کنار این راهبرد، انحراف در افکار عمومی جهان در رابطه با واقعیت‌های اساسی اجتماعی ملت آمریکا گام مؤثری بود که با گزارش اخیر، ایالت متحده توانست آن را بپیماید. بر این اساس دولت آمریکا با ارائه گزارش ناقص و نه فراگیر نه تنها می‌تواند سرخط اخبار جهان از وقایع درونی کشورش را به‌سوی گزاری ناقص منحرف سازد، بلکه پوشش رسانه ای این موضوع را به‌سوی فراموشی رسانه ای سوق می‌دهد.
اما آنچه که باید به آن اشاره کرد رسوایی هر چه بیشتر دولت آمریکا در افکار عمومی جهان است. مجموعه ی فکری ای که در جهان خود را داعیه‌دار و مدافع حقوق بشر معرفی می‌نماید برخلاف بیانات خود دست به اقدامات وحشیانه ای زد که هرکدام از آن اگر از سوی یکی از کشورهای مخالف گفتمان آمریکا صورت می‌پذیرفت امروز به‌شدت محکوم و حتی سازمان ملل را ایالت متحده بسیج می‌نمود تا این کشور مجبور به پذیرش رسمی اشتباه خود گردد. درواقع ایالت متحده آمریکا با انتشار این گزارش علاوه بر آنکه بخشی از جنایت‌های خود را افشا نمود سعی نمود جریان رقیب درونی خود را به حاشیه راند و مسائل و معضلات اجتماعی خویش را به فراموشی در افکار عمومی سوق دهد، راهبرد کدخدا محوری را در جهان مطرح سازد. به راین اساس آمریکا با این اقدام سعی کرد تا به همگان بفهماند که می‌تواند هر اقدامی کند و هیچ محاکمه ای نشود.

منتشر شده در :

گروه مطالعات راهبردی سراج بلیغ

پایگاه خبری – تحلیلی صبح توس

پایگاه خبری – تحلیلی تریبون مستضعفین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>