قدس شریف و انتفاضه ای دیگر

رویکردی که توانست راهبردهای مقاومت را در منطقه کرانه باختری پیگیری کندو سبب شود تا ملت فلسطین با عزم بیشتری برای مقابله با دولت صهیونیستی گام بردارد.بر این اساس صهیونیست‌ها هر روز به اتحاد فلسطینی‌ها واکنش بیشتری نشان می دهند و با هر وسیله  ای به دنبال مقابله با وحدت گروه‌های فلسطینی هستند. در واقع صهیونیست ها واهمه زیادی از وحدت فلسطینی‌ها و شکل‌گیری انتفاضه ای دیگر دارند؛ چرا که آخرین انتفاضه فلسطین از قدس آغاز شد و به سراسر فلسطین رسید. این بار نیز فلسطینی‌ها با حملات گسترده علیه نظامیان و شهرک‌نشینان به دنبال احیای حق خود هستند. در همین راستا برخلاف موج نظامی و حمله به مراکز امنیتی که غالباً در بسیاری از مناطق فلسطین اشغالی است، حمله به شهرک‌های صهیونیست نشینی در دستور کار گروههای مقاومت قرارگرفته است. این حملات در منطقه کرانه باختری با تحلیل دیگری ارزیابی می شود. کرانه باختری به عنوان مرکزی حساس که شهرک‌ها و پادگان‌های نظامی فراوانی از صهیونیست‌ها را در خود جای‌داده، می‌تواند راهبرد مهمی علیه اقدامات دد منشانه صهیونیستی باشد. با توجه به این موقعیت، رهبری معظم انقلاب اسلامی در تبیین موضع ایران نسبت به فلسطین سخن از تسلیح این نقطه کلیدی به میان آورد. در کنار بیداری جدید فلسطینی‌ها، اوضاع سیاسی احزاب صهیونیستی به‌شدت وخیم است. حزب «یش آتید» با دارا بودن ۱۹ کرسی تهدید به خروج از کابینه حزب «لیکود» به ریاست نتانیاهو کرده تا فروپاشی کابینه امنیتی صهیونیست‌ها را محتمل کند. موج استعفای وزرای نتانیاهو به جایی رسیده که همگان پیش‌بینی می‌کنند با این اوضاع در انتخابات بعدی جریان چپ صهیونیستی به پیروزی خواهد رسید و افراط‌گرایان مذهبی سیاسی به حاشیه خواهند رفت. هرچند با حضور جریان چپ نیز صهیونیست‌ها از اقدامات ددمنش خود کوتاه نمی‌آیند اما تغییر سیاست راهبردی این رژیم بیشتر به سمت حل مسائل اقتصادی و اجتماعی خود سوق پیدا می‌کند.در کنار این تحلیل، کارشناسان مسئله فلسطین دو موضوع مهم را مد توجه قرار می‌دهند که توجه به آن می‌تواند بسیاری از مشکلات و خطرات موجود در مسیر مقاومت را کاهش دهد.
الف) عدم فراموش نکردن مسئله فلسطین:مسئله فلسطین مسئله اصلی جهان اسلام است و به تعبیر رهبری معظم انقلاب، بزرگ‌ترین جرم ملت ایران اندیشیدن به آزادی قدس شریف و تمامی سرزمین فلسطین است. مسئله ای که کمتر در رسانه‌های مختلف و محافل سیاسی بین‌المللی به آن توجه می‌شود؛ به طوری که گویا هیچ جنایتی علیه ملت مظلوم فلسطین پس از حملات ددمنشانه صهیونیست‌های کودکش کش، صورت نپذیرفته است. همراه کردن افکار عمومی ملت‌ها وظیفه ای است که باید دلسوزان فلسطین به آن توجه کنند تا به کمک آن انتفاضه سوم نهادینه ‌شده و ده‌ها سال به تأخیر نیفتد.
ب) تسلیح کرانه باختری:هیچ اقدامی همچون اقدام مردمی نمی‌تواند موضوعات حساس را حل و آن را پیگیری کند. موضوع فلسطین مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع یک نظام اسلامی است. انقلاب اسلامی ایران که مدعی اسلام ناب است و تفکرش را بر پایه ظلم ناپذیری و ظالم نبودن معطوف ساخته، دفاع از ملت فلسطین را نه تنها حق انسانی بلکه تکلیف شرعی می‌داند و بر این اساس، پیشنهاد تسلیح کرانه باختری را به جهان و دلسوزان فلسطین داده است. لذا توجه به مردمی کردن تسلیح فلسطین نیز می‌تواند ارزیابی شود.درنهایت آنچه که باید به آن توجه داشت، فراموش‌نکردن و حمایت از ملت فلسطین در تمامی صحنه‌هاست. انتفاضه سوم و حملات مختلف فلسطینی‌های ساکن قدس به صهیونیست‌ها کار را به‌جایی رسانده که در تمامی سرزمین‌های اشغالی موجی از ترس و دلهره ایجادشده است. موجی که می‌تواند پس از نبرد ٥٠ روزه، موفقیت چشم‌گیری در تزلزل و نابودی خانه عنکبوت داشته باشد. لذا توجه به عنصر مردمی سازیِ حمایت از فلسطین و فراموش‌نکردن مسئله آزادی آن می‌تواند اسرائیل کودک کش را از صفحه تاریخ حذف کند. وقتی که همگان و حتی مسئولین صهیونیستی می دانند که تشکیل گروه‌های افراطی داعش، سلفیت تکفیری و… برای منحرف‌سازی جریان نابودی صهیونیست‌ها و آزادی فلسطین است؛ وقتی که لیبرمن در سخنانی خطاب به سران عرب بیان می دارد: اعراب امروز درک می‌کنند که یهودیان دشمن نیستند بلکه گروه‌های افراطی اسلام‌گرا دشمن هستند! کاملاً مشخص است که تمام تلاش صهیونیست‌ها، منحرف‌سازی جریان مقاومت و شکست انتفاضه جدید است.

منتشر شده در :

روزنامه شهر آرا

تارنمای امت اسلامی

تارنمای تریبون مسضعفین

گروه مطالعات راهبردی سراج بلیغ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>